Hyödynnä Facebook-pikseliä somemarkkinoinnissa

Oletko kuullut Facebook-pikselistä, mutta oma aika ei ole vielä riittänyt asiaan paneutumiseen? Luettuasi tämän blogitekstin tiedät mikä Facebook-pikseli on, miten se otetaan käyttöön, sekä miksi ja miten sitä hyödynnetään somemainonnassa. Luvassa on step-by-step-ohjeet, joten eipä sitten muuta kuin asiaan!
Mikä on Facebook-pikseli?
Facebook-pikseli on lyhyt koodinpätkä, joka haistelee verkkosivustosi kävijät, sekä heidän tekemänsä toiminnot sivustolla. Oikein asennettuna pikseli siis tarjoaa sinulle dataa verkkosivujesi kävijöistä ja avaa mahdollisuuden käyttää tätä tietoa esimerkiksi uudelleenmarkkinointiyleisön luomiseen Facebook-markkinointikampanjassa. Facebook-pikselillä ei kuitenkaan ole erikseen mitään analytiikka-alustaa, josta voisi seurata esimerkiksi verkkosivujen kokonaiskävijämäärää jne. (vrt. Google Analytics).
Näin otat Facebook-pikselin käyttöön
Saadaksesi hyödyn irti Facebook-pikselistä, sinun täytyy totta kai valjastaa se käyttöön. Pikselin käyttöönotto onnistuu Facebook Business Managerista. Mikäli sinulla ei aiemmin ole ollut Business Manageria käytössä, nappaa ohjeet käyttöönottoon täältä.
Pikselin käyttöönotto alkaa klikkaamalla Business Managerin ”yritysasetuksiin”. Valitse valikosta ”Tietolähteet” ja sen alta ”Pikselit”. Tämän jälkeen klikkaa sinistä ”Lisää”-painiketta. Lopuksi anna pikselille nimi ja klikkaa ”Jatka”.

Seuraavaksi kytke pikseli käytössä olevaan mainostiliisi, klikkaamalla ”Yhdistetyt resurssit” ja ”Lisää resurssit”. Valitse mainostilivalikosta oikea mainostili ja valitse ”Lisää”:

Facebook-pikselin asentaminen verkkosivuille
Jotta pikseli pystyy vastaanottamaan tietoa, täytyy sen olla asennettuna verkkosivustolle. Mikäli sinulla on pääsy ja osaaminen muokata verkkosivustosi koodia, voit lisätä pikselin itse koodin kautta. Pikselin lisääminen onnistuu myös suoraan kumppani-integraation kautta, jolloin koodin käsittelyä ei tarvita.
Mikäli kumpikaan edellä mainituista ei kuulosta mieluiselle, helpoin tapa on lähettää pikselin asennusohje ja koodi suoraan verkkosivujesi kehittäjälle.
Kun olet luonut pikselin, voit valita asentaa pikselin suoraan verkkosivustolle klikkaamalla ”Määritä pikseli nyt”. Tämän jälkeen sinulle tarjoutuu erilaisia vaihtoehtoja pikselin määrittämiseen verkkosivuille.


Näin hyödynnät pikseliä somemainonnassa
Pikseliä hyödynnetään somemainonnassa useimmiten uudelleenmarkkinoinnin tekemiseen sivustokävijöille. Uudelleenmarkkinointi on erittäin tehokas mainonnan muoto, sillä saamme kiinni mainoksella ne ihmiset, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta yritystämme tai sen tuotteita ja palveluita kohtaan.
Uudelleenmarkkinointi yleisön luominen kampanjaan:
Aloita Facebook-kampanjan luominen Business Managerin kautta kuten yleensäkin. Kohderyhmän kohdalla, valitse ”Luo uusi” ja sen alta ”Mukautettu kohderyhmä”. Tämän jälkeen valitse haluamasi lähde – Kun halutaan markkinoida sivustokävijöille, tulee valita ”Sivusto”.

Seuraavaksi on tärkeää valita oikea pikseli, jotta saat oikeaan verkkosivuun pohjautuvat kävijätiedot hyödynnettyä. Mikäli käytössäsi on vain yksi pikseli, tarjoaa Facebook Business Manager ainoastaan sitä. Voit valita haluatko sisällyttää kohdeyleisöösi kaikki sivuston vierailijat, vai esimerkiksi vain tietyn sivun vierailijat. Valitse ”säilytyksen kesto”, eli kuinka pitkältä ajalta haluat verkkosivuvierailijoita poimia ja nimeä kohderyhmäsi. Nimessä kannattaa ilmaista, koskeeko kohderyhmä kaikki sivukävijöitä vai vaan osaa, ja kuin pitkältä ajanjaksolta. Esimerkiksi ”Kaikki sivustokävijät, 30 päivää”.
Mitä uudelleenmarkkinoinnissa tulee ottaa huomioon?
Uudelleenmarkkinointia tehdessä kannattaa olettaa, että ihminen tietää jo jotakin yrityksestäsi, palveluistasi tai tuotteistasi. Muotoile siis markkinointiviestisi sen mukaan, samoin kuin kampanjan tavoite, toimintokehote ja laskeutumissivu.
Uudelleenmarkkinointi on oivallinen tapa puhutella asiakasta suoraan. Astu siis asiakkaan kenkiin ja mieti, mitä sinä haluaisit tietää lisää tuotteesta tai palvelusta, jos olisit jo vieraillut vaikkapa tuotteen sivulla.
Muista siis ainakin nämä:
- Personoi viestisi eri tavalla, kuin puhutellessasi asiakasta ensimmäistä kertaa
- Voit olettaa, että asiakas tietää jo jotain tuotteestasi – Tarjoa lisäarvoa!
- Hyödynnä konversiotapahtumia, jotta saat dataa toimivatko ihmiset toivomallasi tavalla
- Kannusta asiakasta ostopäätökseen tai toivomaasi konversioon
- Luo myyntiputki myös somessa eritasolla oleville ostajille (eri sivuilla tai tuotteissa käyneet, ostoskoriin lisänneet vs. ostoksen tehneet)
Mikäli jokin asia Facebook-pikselin käyttöönotossa jäi mietityttämään ja haluaisit keskustella asiasta tarkemmin, varaa ilmainen tapaaminen Diginaisten kanssa.